Môj príbeh

Nie som lekár a ani nutričný poradca s nejakým pekným certifikátom. A považujem to za svoju výhodu. 🙂 Som len obyčajný ITčkár, ktorý nikdy nepatril medzi štíhlych.. Od malička som bol skôr to bucľaté dieťa ako štíhle. Od ôsmych rokov prišlo moje futbalové obdobie, keď sa to trochu zlepšilo, ale nijak zásadne, keďže som bol brankár :). Nástupom na strednú školu som musel s futbalom skončiť a začal som zase priberať. A takto to išlo s mojou váhou raz hore a raz zase dolu (týmto smerom to ale išlo málokedy). Nikdy nie do obludných rozmerov, ale nikdy som ani nebol úplne spokojný s tým ako vyzerám. Fakt je ale ten, že som to vtedy moc neriešil.

Počas vysokej školy som mal veľa aktivít a teda aj pohybu, ale tiež som začal pracovať v AT&T (Americká telekomunikačná firma), čo znamenalo veľké obedy/večere (robil som aj poobedné smeny). A váha išla hore. Na chvílu som to zastavil (začal som raňajkovať a jesť „menej tučné jedlá“), ale prišiel presun do Amsterdamu, kam ma odvial vietor s názvom kariéra. Začal som cvičiť. Mali sme fitko priamo v budove, kde som pracoval. Držal som to na uzde až do konca ročného pobytu v Amsterdame. Po návrate prišiel 5 týždňový pobyt v USA, ktorým moja váha začala zásadne stúpať. To bol september 2008. Pokračovalo to ďalej.. Priberal som počas roka 2009 a aj 2010 až to dosiahlo neudržateľných 110kg pri 189 cm výške.

1.1.2011 som začal chudnúť. Tiež som začal chodiť do AKV (Ambulancia klinickej výživy) MUDr. Bukovského, prešiel na striktnú nízkotučnú diétu a schudol som za 6 mesiacov 17 kg na 93 kg. To bolo minimum, nižšie to už nešlo a následne to začalo zase rásť. Neriešil som to, až som vážil zase okolo 100kg. Začiatkom roku 2014 sa ku mne dostala kniha Moderné Paleo. Dovtedy som bol jednoznačný zástanca nízkotučnej stravy ako jedinej správnej pre všetkých. Veď to tvrdil všeobecne uznávaný a v médiách hojne pretláčaný lekár MUDr. B. Táto kniha mi ale dala niečo čo ma donútilo premýšlať. Vysvetlovala totiž ako funguje trávenie a hlavne hormóny. Vtedy som si uvedomil, že mi na tej nízkotučnej teórii veľa vecí nesedí. A tam začala moja vášeň pre stravu, fungovanie ľudského tela a funkciu hormónov. Každú voľnú chvíľu som trávil sledovaním odborných prednášok profesorov z výskumu, endokrinológov, vedcov a zároveň so zväčšujúcim sa chápaním biochémie ľudského tela som menil aj svoj názor na nízkotučnú stravu. A hlavne som pochopil, že tu zďaleka nejde len o hmotnosť, ale o zdravie ako také.

Začal som zase chudnúť, tentoraz nízkosacharidovo. Fungovalo to, kým som bol doma. Potom som strávil ako doprovod s manželkou 5 týždňov v nemocnici, kde som si musel chodiť stravu kupovať do potravín a nemohol som si variť. Vrátil som sa k pečivu a váha začala zase rásť. Pravidelne som cvičil (hlavne kardio – ďalšia chyba) a snažil sa ako tak držať, ale od skutočného low-carbu to malo ďaleko. Tak som sa dostal až na 104kg v septembri 2016, kedy sa mi do rúk dostala kniha Whole30, ktorá hovorí o nutričnom reštarte, čiže vyradení alkoholu, strukovín, akéhokoľvek cukru a sladidiel, akejkoľvek múky a výrobkov z nej a mlieka a mliečnych výrobkov na dobu 30 dní. Prvý deň som bol na krvných testoch, ktoré som zopakoval po 30 dňoch. Výsledok bol nadmieru uspokojivý a s drobnými úpravami v tomto Whole30 stravovaní pokračujem ďalej.

 1. deň  30. deň  rozdiel

Hmotnosť        104,3 kg                 96,8 kg                     -7,5 kg

Obvod pása      107 cm                   104 cm                      -3 cm

Obvod bokov    114 cm                    107 cm                      -7 cm

Obvod stehna    68 cm                      65 cm                      -3 cm

Krvné testy     1. deň 30. deň ref. rozsah

Glukóza            5,82 mmol/l          5,21 mmol/l             3,30 – 5,59 mmol/l

HbA1C                 5,10 %                      4,90 %                            4 – 6 %

Inzulín              25,13 mIU/l           8,16 mIU/l                      3 – 25 mIU/l

Testosterón      11,33 nmol/l       26,92 nmol/l               7,96 – 27,3 nmol/l

Kortizol               559 nmol/l          480 nmol/l               118,6 – 618 nmol/l

HDL chol.         1,46 mmol/l         1,70 mmol/l                       1 – 2 mmol/l

LDL chol.          1,73 mmol/l         2,14 mmol/l                        1 – 3 mmol/l

Triacylglycerol  2,28 mmol/l       1,70 mmol/l                0,40 – 1,82 mmol/l

Fyzický výkon (zostava)  13 min 15 sek.     8 min 47 sek.           33,7% zlepšenie

Počas celých posledných 3 rokov, som cítil nutkanie nejako sa o nadobudnuté poznatky deliť s okolím, keďže som videl a stále vidím v akej nutrično-stravovacej lži tu žijeme a komu sa dáva najväčší mediálny priestor hovoriť o tom, čo je naozaj zdravé a čo treba jesť. Všetko má svoj čas a svoje miesto, dozrelo to vo mne a tak dnes čítate tieto riadky a aj ich prostredníctvom vám chcem ponúknuť 3 roky mojich štúdií. Každý z nás je iný, ale sú princípy, ktoré v každom z nás fungujú rovnako. A potom sú tu tie odlišnosti, ku odhaleniu ktorých vám chcem pomôcť a ušetriť vám čas, ktorý si vyžaduje systém „pokus-omyl“.

Tento obsah bol zaradený v Nezaradené. Zálohujte si trvalý odkaz.

Pridaj komentár